بدون شک یکی از بازی های خیلی خیلی خوب تلگرام بازی Lumberjack می تونه باشه .این بازی با سبک Score Base و جذابیت امتیازی بودنش می تونه دوستان توی یک گروه تلگرامی رو سرگرم کنه .

این بازی نفرات بازی کننده رو بر حسب ID تلگرامشون و امتیازی که بدست می آوردند لیست میکنه و توی گروه نشون میده که کی از همه بازیش بهتره.

این بازی با java Script و Html5 نوشته شده برای همین هم  ، قابل بازی کردن در گروه های تلگرامی و تحت وب نیز هست.

من  توی یکی از گروه ها با این بازی آشنا شدم و دلم می خواست که از لحاظ امتیاز نفر اول باشم و از اونجایی که بازیم خیلی خوب نبود ، دست به کار شدم تا یک ربات بنویسم تا خودش بازی رو پیش ببره .

اگه دوست دارید که شما هم این بازی رو تجربه کنید میتونید از این لینک این بازی رو امتحان کنید. سرگرم کننده است.

اما برسیم به نحوه پیاده سازی ربات نرم افزاری این بازی

نحوه کار کرد ربات

این ربات با استفاده از پردازش تصویر مختصات پیکسلی صفحه گیم شما رو در میاره و با استفاده از شناسایی رنگ ، تشخیص میده که چه موقع بالای سر کاراکتر بازی درخت خواهد بود . و در صورت تشخیص درخت از زیر اون کنار میره.کارکردش بسیار ساده هستش.

زبان نوشتن برنامه ربات

زبان مورد استفاده برای نوشتن ربات ، زبان محبوب پایتون python هستش. این زبان برای کارهای اتوماتیک سازی یک روند بخصوص بسیار جذاب هستش و نوشتن ربات نرم افزاری با اون بسیار ساده است.

قبل از هر چیز پیشنهاد می کنم که ویدیو زیر رو ببینید تا یک دید کلی از این آموزش داشته باشید.

در ویدیو من از IDE محبوب  pycharm برای برنامه نویسی استفاده کردم .لینک خود گیم رو از توی تلگرام در آوردم و توی مرورگر بازش کردم و گیم به خوبی کار کرد.

موقعیت صفحه مرورگر من از لحاظ مکانی توی صفحه دسکتاپ خاص هست چون من نقاط x,y صفحه رو به برنامه دادم .تا برنامه بتونه مختصات دقیق مرورگر رو با پردازش تصویر ، پردازش کنه .

نرم افزار های مورد نیاز

1- python 2.7 که می تونید از سایتش دریافت کنید .

2 – IDE pycharm البته به دلخواهه و اجباری به نصبش نیست.

3- پکیج های numpy و PIL و pywin32 این پکیج ها ضروری هستند .

  • اگه پکیجی جا افتاده می تونید از طریق کنسول برنامه هنگام اجرای برنامه بفهمید که به چی نیاز داره.
  • البته فکر کنم سورس برنامه رو به کلی تغییر دادیم و الان فقط بیشتر به pywin32 و pyoutogui نیاز داره.

علت اینکه من لینکشون رو نمی ذارم اینه که از طریق pip می تونید اونا رو نصب کنید.از طرفی هم این پکیج ها نسخه های 32 بیتی و 64 بیتی دارند و حجمشون هم حدودا با هم 40 مگابایت میشه .پس بهتره که اونا رو از طریق pip نصب کنید یا توی اینترنت بگردید و پیداشون کنید.

کد برنامه 

کد برنامه بسار سادست ..فقط یک نکته هست که باید بدونید اون هم اینه که زمانی که tman = 1 میشه یا هست منظور اینه که کاراکتر بازی سمت چپ درخت قرار داره.

البته نوشت این جور برنامه ها سادست و فقط کمی پیچیدگی کار با پکیج ها رو داره .

این دو خط از کد هم پیکسل های بالا سر کاراکتر رو میگیره و شرط بررسی میکنه که رنگش طیفی از رنگ سبز هست یا نه (یعنی آیا بالای سرش شاخه ظاهر شده یا نه)

خُب همه اینا رو گفتم تا به معرفی یک کتاب خوب برسم . پیاده سازی این ربات اصلا مهم نیست .مهم اینه که ربات های نرم افزاری خودتون رو بتونید بسازید و برنامه نویسی کنید.

برای این کار یک کتاب خیلی خوب هست که اسمش هست :

Automate the Boring Stuff with Python: Practical Programming for Total Beginners 1st Edition

این کتاب رو توی سایت آمازون از این لینک می تونید پیدا کنید.قیمت این کتاب حدود 25 دلار هست . اما لینک دانلود pdf اون رو در آخر این پست براتون می ذارم.

موضوعات کتاب

Search for text in a file or across multiple files

Create, update, move, and rename files and folders

Search the Web and download online content

Update and format data in Excel spreadsheets of any size

Split, merge, watermark, and encrypt PDFs

Send reminder emails and text notifications

Fill out online forms

امیدوارم که خدا منو ببخشه . می دونم که نویسندش زحمت زیادی برای نوشتن این کتاب کشیده.

لینک دانلود کتاب

درپایان یه تشکر خیلی خیلی ویژه از دوست برنامه نویسم ‘علی سلمانی’ عزیز که توی نوشتن این برنامه به من خیلی خیلی کمک کرد.

شاید براتون جالب باشه که بگم این برنامه رو از طریق اسکایپ با هم نوشتیم چون هر کدوم توی یک شهر متفاوتیم .

تمام شد.

2 Comments

  1. ممنون که این ربات رو معرفی کردید .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free
  • آموزش نوشتن ربات نرم افزاری با پایتون
  • اتوماتیک سازی گیم با پایتون